Jak zvolit správnou velikost a typ kola?

kolo

Před nákupem jízdního kola je nutné si ujasnit několik kritérií. Hlavní roli při výběru tvoří typ kola, který se odvíjí od terénu, ve kterém se budete převážně pohybovat. Z tohoto pohledu neexistuje 100% univerzální kolo. Každé kolo je vhodné pro určitý typ terénu a je nutné vše pečlivě zvažovat. Zvolený typ jízdního kola i jeho kvalita a cena by měla být vždy odrazem předpokládaných ročních ujetých kilometrů, stylu jízdy a převažujícím terénu.

Při výběru proto sledujeme:

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně zhoršit Váš celkový jízdní komfort a v dlouhodobějším horizontu způsobovat bolesti zad, kloubů horních a dolních končetin i jiných částí těla.

Jaký typ kola zvolit?

Časté jízdy v terénu
V takovém případě je pro Vás ideální volbou horské kolo (MTB). Je vybaveno širšími plášti s hrubým vzorkem. Díky tomu dobře sedí i na kluzkém povrchu a zvládá nerovnosti. Horská kola lze rozdělit na kola s pevným rámem a celoodpružená, která mají odpruženou přední vidlici i rám, což umožňuje frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu a tím zvládnout náročnější sjezd. Některé typy celoodpružených kol mají možnost uzamknutí předního i zadního pružení, což ocení cyklisté, kteří chtějí využívat kolo jak při sjezdech a maratonech, tak v méně náročném terénu.

Pro běžné rekreační ježdění a jízdu ve městě
V těchto případech Vám bude stačit městské kolo, které je určené pro jízdu na rovinatém a pevném terénu. Druhou možností pro rekreační pojížďku můžou být trekingová kola, které jsou vybavena některými doplňky jako jsou blatníky, světla, zvonek či nosič.

Pro pravidelné jízdy delších vzdáleností po silnici
Silniční kolo je pro Vás tou správnou volbou. Konstrukce kola je zaměřena na aerodynamický sportovní posed, minimální valivý odpor a dokonalý přenos sil. Kolo doplňují jen nejnutnějšími komponenty a jeho řadící systém je zaměřený na rychlost, proto i jejich váha je nejnižší ze všech typů kol.

Kombinace jízdy v terénu, ve městě a po silnici
V takovém případě můžete zvolit kompromis v podání crossového či trekingového kola. Crossové kolo spojuje výhody silničního a horského kola. Jezdec má vzpřímenější (turistický) posed, větší 28 kola a univerzální dezén plášťů, který umožňuje rychlejší jízdu po asfaltových silnicích. Pokud chcete jezdit i v méně náročném terénu, tak je pro Vás tohle kolo optimální.

Ostatní speciální kola
Skládací kola, elektrokola, BMX, dětská kola.

 

Jaký materiál rámu je u kola nelepší?

K výrobě rámů používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:

Hliník - výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.

Karbon - vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kol.

Ocel (Hi-Ten) - výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu / pádu.

Jednotlivé výhody materiálu rámů:

Hliník Karbon Ocel (Hi-Ten)
+ nízká hmotnost   + pevnost  + tuhost
 + tuhost  + extrémní lehkost   + pružnost
     + dobré zpracování


kolo

Jak zvolit správnou velikost kola/rámu?

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů. Pro přesnější určení velikosti rámu kola doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.

Určení velikosti rámu podle výšky postavy (dospělí):

Výška postavy Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 50 - 52
155 - 160 cm 16" 16" 52
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 56 - 58
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 58 - 60
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 60
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 62
195 a více 23" a více 24"  62 - 64


Určení velikosti kola podle věku a výšky dítěte:

Průměr kol Věk dítěte Výška postavy v cm
 12"  2 - 4    90 - 110 cm
 14"  3 - 5    95 - 115 cm
 16"  4 - 7  100 - 125 cm
 20"  6 - 9  105 - 135 cm
 24"  8 - 12  115 - 155 cm
 26"  10 a více  155 cm a více


Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin (dospělí)

Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako "střed-střed". Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Výška postavy Délka nohy Velikost rámu
Sportovní použití Rekreační použití
161 cm 72 cm 40 cm 15,7"  42 cm 16,5" 
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"

 

Osazení kola - sada komponentů

Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost, životnost ale i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a  karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.

Přirozená ergonomie jízdy - nezapomínejte na pohodlené sedlo!

Nastavte si správnou výšku sedla tak, abyste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat zleva doprava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.

Zpět na kategorii